رئيس القسم

بسم الله الرحمن الرحيم

السيرة الذاتية

أولاً: البيانات الشخصية:

-         الاسم: د. سامي إبراهيم عبدالله آل حويس القوزي.

-          الدرجة العلمية: دكتوراه.

-         التخصص: اللغويات التطبيقية.

-         الرتبة العلمية: أستاذ مساعد.

-         البريد الإلكتروني:sialgouzi@nu.edu.sa

-         رقم الهاتف: 966175427990+

ثانياً: المؤهلات الأكاديمية:

1.     بكالوريوس لغة إنجليزية مع إعداد تربوي عام  1418هــ، كلية العلوم الإجتماعية، جامعة أم القرى.

2.     ماجستير تخصص TESOL  (Teaching English to Speakers of Other Languages)

          جامعة نوتنقهام ،المملكة المتحدة، في عام 1429هـ.

3.     دكتوراه في اللغويات التطبيقية،  تخصص تحليل الخطاب Discourse Analysis،كلية العلوم الإنسانية واللغات والعلوم الإجتماعية، جامعة سالفورد، مانشستر، المملكة المتحدة، 2014 .

ثا لثاً: الخبرات الوظيفية والمناصب الإدارية:

1.     معلماً لمادة اللغة الإنجليزية عام 1419هـ.

2.     مشرفاً تربوياً للغة الإنجليزية من عام 1425 هـــ حتى عام1437 هــ.

3.     أستاذ لغويات مساعد بقسم اللغة الإنجليزية بكلية العلوم والآداب ـ جامعة نجران  من 1437 هـ حتى تاريخه.

4.     رئيساً لقسم اللغة الإنجليزية من 1438 هـ حتى تاريخه.

5.     رئيساً لمجلس قسم اللغة الإنجليزية من 1438 هـ حتى تاريخه.

رابعاً: العضويات:

1.     عضو بمجلس كلية العلوم والآداب بجامعة نجران.

2.     عضواً في ( (TESOL Arabia.

3.     عضواً في المنظمة البريطانية للغويات التطبيقية ( British Association for Applied Linguistics-BALL) .

4.     عضواً رسمياً في قاعدة البيانات بجامعة لوفان البلجيكية

 Louvain International Database of Spoken English Interlanguage، لجمع وتصميم قاعدة بيانات اللغة الإنجليزية للمتحدثيين باللغة العربية .

http://www.uclouvain.be/en-307845.html

خامساً: المقررات التدريسية:

  1. Grammar 
  2. Writing
  3. Vocabulary
  4. Applied Linguistics
  5. Language Acquisition

سادساً: البرامج التدريبية:

-         مدرباً:

  1. Towards a more communicative teaching.
  2. Super English language teaching.
  3. Basic principles of teaching English.
  4. Shaping the way we teach English.
  5. Using flash cards in teaching English.
  6. Classroom management.
  7. Multiple intelligences.
  8. Designing and using games in teaching English.
  9. Role-play in teaching English.

10. تلبية المناهج  لاحتياجات الموهوبين في جميع المراحل الدراسية

-         متدرباً:

  1. Effective language teaching.
  2. Shaping the way we teach English.
  3. Publishing in Linguistics.
  4. Variationist/GoldVarb training (the key methodological tool of variationist sociolinguistics).
  5. Coding data with Antconc.
  6. Qualitative Research Tools: Nvivo.
  7. DEXTER (a suite of software tools which facilitate the annotation of language data).
  8. Quantitative Research Tools: SPSS.
  9. Coding data with Excel.
  10. Myers Briggs Type Indicator (MBTI).
  11. Preparing for job interviews.
  12. Wordscope (workshops designed to help improving and developing academic writing skills).
  13. Basics of Corpus Linguistics.
  14. History of English and Corpus Linguistics.
  15. Completing a Learning Agreement & the PhD Progression Points.
  16. Research Ethics.
  17. Introduction to Endnote X7.
  18. Academic Writing Skills.
  19. Critical and analytical skills for academic writing.

20.   التخطيط للتدريس.

21.   الورش الأساسية في الكورت.

22.   مهارات التفكير الإبداعي.

23.   تدريب المشرفين الجدد.

24.   الأساليب الحديثة في تدريس للغة الإنجليزية.

25.   المهارات التدريسية في عصر المعرفة.

26.   تنمية مهارات التفكير وتحفيز الإبداع.

27.   الجودة الشاملة في التعليم.

28.   مفاتيح النجاح.

29.   التفكير الإبداعي.

30.   الإنفوجرافك التعليمي.

سابعاً: المؤتمرات والبحوث:

1. TESOL Arabia 2010- Attendance.
2. Discourse and Corpus Linguistics: International conference in Birmingham University held at the ICC Birmingham, 20-22 July 2011- Attendance .
3. Discourse-Pragmatic Variation & Change (DiPVaC 2012) 18-20 April 2012 University of Salford, UK- Attendance.
4. SPARC (Salford Postgraduate Annual Research Conference) 5-6 June 2013, Participation.
5. The 6th International Conference on Corpus Linguistics between 22-24 May 2014 at the University of Las Palmas deGran Canaria (Canary Islands, Spain), Participation.
6. The 7th International Conference on Corpus Linguistics (CILC2015): Current Work in Corpus Linguistics: Working with Traditionally-conceived Corpora and Beyond, Participation.
7. Paper accepted for presentation at CL2017-Birmingham conference.
8. Paper accepted for publication at Pragmatics and Society [PS] – John Benjamins.
9. ‘Barriers to developing speaking competency in English: A case study of Saudi students in state schools'. Unpublished MA dissertation.
10. ‘Discourse markers in Saudi English and British English: A comparative investigation of the use of English discourse markers'. Unpublished PhD thesis.